de Dames van Amesz



hoffelijk, bescheiden en dienstvaardig zijn ze, de Dames van Amesz
precies zoals de Laan-Kralingers het graag zien
daarom kopen generaties Kralingers hier zo graag hun boeken
en iets van de lange familietraditie straalt af op de klant
Schermafbeelding 2020-09-17 om 19.32.44

die is trouwens minder veeleisend dan vroeger het geval was
dan kon er op stel en sprong een HB potloodje gevraagd worden
te bezorgen op de parallelle Avenue Concordia
omdat zoonlief van de notabele bewoner niet kon wachten

nu wordt er bezorgd, maar na winkeltijd, op de fiets in de wijk
dat levert soms als dank een zakje koekjes van Carlier op
maar in elk geval trouwe klanten, die weten hoe betrouwbaar de Dames zijn
het familiebedrijf werd vanwege zijn onberispelijkheid Hofleverancier

toen was de Hoflaankerk te klein voor alle feliciterende klanten
de Dames en hun vader glunderden en bleven dat nog lang doen
Jacobus, de oprichter, ontmoette zijn lieftallige ook in de Hoflaankerk
ze was de dochter van de koster en de moeder van het familiebedrijf

de dames van nu waren niet de eerste zussen die er werkten
Gretha en Neeltje, zussen van Marga en Miriam’s oma deden dat ook
oma Amesz trouwde met Freek Roodhorst, zoon Gijs nam in 1957 de zaak over
hij veroverde de harten van veel Kralingers door zijn vakmanschap

het pand uit 1895, door Jacobus gekocht in 1918, is de trotse plek van de zaak
daar zijn de etalages altijd gewijd aan een thema, actueel relevant
je kunt er terecht voor “ik mag niet klagen” , “alle mensen deugen”
voor de “Gruffalo” en voor “de man met de zeegroene ogen”

wie een Poolse uitgave van een Russisch boek zoekt wordt geholpen
de biografie van de eerste vrouw die rond de wereld reisde is er na een paar dagen
de klant voor wie de Dames een boek in gedachten hadden
blijkt nietsvermoedend langs te komen en het boek te willen hebben
Schermafbeelding 2020-09-17 om 19.32.28

hier wordt niet met stiekeme algoritmen gewerkt of met cookies
de Dames kennen de klant, diens voorkeuren en eigenaardigheden
de Dames en de teamleden lezen bijna alles dat bij de clientèle past
en adviseren eerlijk, ook als het boek niet naar hun eigen smaak is

het geheim van de dames is hun bescheiden vakmanschap, hun service
en het genoegen dat ze scheppen om iets uit te zoeken dat onmogelijk leek
hun ogen twinkelen als een jeugdige klant enthousiast een boek heeft gekocht
en als de kleinkinderen van oude klanten van ver hun aankopen komen doen
.
11 september 2020 / kees plaisier